כניסת שירותי אובר לישראל
[/custom_headline][text_output] מאמר מאת: רודנה גולץתקציר: קרטל המוניות זה חבורה של מאפיונרים, מה שהעיתונאי גיא רולניק קורא לו ”מיליציות מיסוי“, מספקים שלל תירוצים חסרי ביסוס נגד "אובר" כדי לשכנע את אזרחי ישראל לתמוך בקרטל שמהווה עוד נדבך ביוקר המחיה בישראל, ולטעמי אין שום סיבה טובה למנוע מ"אובר" מלהכנס לשוק.
לענייננו:
[/text_output][/vc_column][/vc_row][vc_row inner_container="true" padding_top="0px" padding_bottom="0px" border="none"][vc_column width="1/4"][line][/vc_column][vc_column width="3/4"][text_output]
תקציר: קרטל המוניות זה חבורה של מאפיונרים, מה שהעיתונאי גיא רולניק קורא לו ”מיליציות מיסוי“, מספקים שלל תירוצים חסרי ביסוס נגד "אובר" כדי לשכנע את אזרחי ישראל לתמוך בקרטל שמהווה עוד נדבך ביוקר המחיה בישראל, ולטעמי אין שום סיבה טובה למנוע מ"אובר" מלהכנס לשוק.
לענייננו:
העמוד "ארגון ועד נהגי המוניות", שאין לי מושג מי באמת עומד מאחוריו ברמה האירגונית או הפרסונלית, פירסם וידאו[1] שבו נראה נהג מונית שמקלף מדבקות של "אובר" מרכב, לכאורה ללא ידיעת/רשות בעלי הרכב, וקורא לנהגי מוניות, לכאורה כמובן, לעשות כמותו. ה“לכאורה“ נוסף כיוון שזה מה שמשתמע מהסירטון, ובתגובות שנוגעות לעניין הזה, מפעיל העמוד לא טורח להכחיש או להפריך זאת אלא טוען שבעצם אין שום בעיה כי ההדגמה היא איך להוריד את המדבקות בלי לפגוע בצבע, שזה משול לאדם שלא מכחיש את היותו אנס וטוען להגנתו שהוא השתמש בקונדום. אם הדבר נכון אזי מדובר כמובן בעבריינות כיוון שמדובר בפגיעה ברכוש פרטי (עריכה: בשיתוף נוסף של הסירטון באותו עמוד, מפעיל העמוד טוען שהמדבקה הוסרה מהרכב באישור בעל הרכב).
בתגובות לוידאו הזה מגיבים רבים זועמים, ומפעיל העמוד ביחד עם נהגי מוניות (גם לכאורה) מגיבים כמו חבורה של ערסים ומפיצים כל מיני סיפורי פוגי על ”אובר“. חלק מהסיפורים האלה גם הופיעו בתקשורת המיינסטרימית מטעם בעלי עניין. ברצוני לנסות להפריך את הטענות הללו באמצעות כל מה שהצלחתי ללמוד על הנושא הזה מנסיוני הלא מועט בנסיעה במוניות בשעות שונות של היום, באיזורים שונים של הארץ למרחקים משתנים, ומשיטוט קצר באינטרנט:
1. רישיון לנהיגה במונית ורישיון להחזיק במונית ("מספר ירוק"[2]). אלה שני דברים שונים לחלוטין. בפועל זה לא באמת מאבק של נהגי המוניות שרובם אינם בעלי "מספר ירוק" אלא משלמים שכירות לבעלי "מספר ירוק" כדי שתהיה להם רשות לנהוג במונית ולהתפרנס מזה. לרוב הנהגי המוניות "אובר" זה מעולה כי הם יוכלו להפסיק לשלם דמי שכירות לבעלי "מספר ירוק". המאבק הזה שמוצג כמאבק של נהגי המוניות הוא בפועל מאבק של קרטל קומוניסטי אלים מצומצם של בעלי "מספר ירוק" שרובם כבר מזמן החזירו את ההשקעה שלהם במספר הזה באמצעות השכרתו לנהגי מוניות. נהגי המוניות ברובם שוכרים ”מספר ירוק“ ואם יבטלו אותו הם יוכלו להפסיק לשלם את השכירות הזו.
2. הסיפורים על קורס הנהיגה המקצועיים של נהגי מוניות הם קישקוש בלבוש. ההבדל בין נהג מונית לסתם נהג שעושה רישיון "רגיל" (דרגה B לרכב פרטי עד 3.5 טון ועד 8 נוסעים[3]) זה שנהג מונית עשה רישיון נהיגה בדרגה D1 שמשמעותו רישיון לנהוג ברכב של עד 5 טון ולהסיע עד 16 נוסעים[4][5] (עבור אוטובוסים מסוגים שונים יש צורך בדרגות D או D3, בהתאם לסוג כלי הרכב[6]), וכמעט כל אחד יכול לעשות את שני הרשיונות הללו. הגיל המינימלי ללימוד, תיאוריה, טסט ונהיגה בפועל לרישיון D1 הוא רק מעט יותר גבוה מאשר לרישיון B (ראו פירוט בלינקים [3][4][5]). ממילא אף אחד לא ייסע עם בני נוער שהרגע קיבלו רישיון, בין היתר כי "אובר" כנראה לא תקבל אותם כנהגים, אז הנהגים הרגילים ברובם המכריע מוכשרים לנהיגה ברכבים פרטיים של עד 8 אנשים בדיוק כמו נהגי מוניות שעל פי חוק מחוייבים לעשות רישיון D1 למרות שרובם נוהגים ברכבים פרטיים. בעוד שלרישיון B יש צורך במספר מינימלי של שיעורים (28), לרישיון D1 אין דרישה כזו, במקומה יש דרישה לשנתיים ותק עם דרגה B. כלומר, אין שום הבדל מהותי אמיתי ביניהם לצורך נהיגה ברכב פרטי והסעה של עד ארבעה נוסעים – המצב השכיח ביותר במוניות ספיישל. ההבדל ביני כשאני לוקחת חברים שלי טרמפ לאירוע מת"א לירושלים לבין נהג מונית שמסיע אותנו, זה שלי אסור לגבות כסף על הנסיעה הזו. נהג מונית ברמה המעשית זה סתם נהג שעשה רישיון D1 שפשוט שוכר מונית עם "מספר ירוק" מקרטליסט שיש לו מספר כזה.
3. כל הסיפורים על נהגי "אובר" שהם לכאורה עבריינים אלימים או עברייני מין למיניהם וכל מיני זוועות אחרות זה קישקוש בלבוש, הרי "מספר ירוק" ורישיון לנהיגה במונית הם לא ערובה שהנהג יהיה בנאדם נורמלי. הנהגים של "אובר" הם בני אדם רגילים בדיוק כמו נהגי המוניות והם נדרשים להציג ל"אובר" ניירת ממשלתית שמעידה שאין להם עבירות תנועה בעברם ושאין להם עבר פלילי, שזה הכי הרבה שאפשר לעשות בפועל במציאות, וזה יותר ממה שהמדינה דורשת מנהגי מוניות שכדי להוציא את הרישיון שלהם הם צריכים בסך הכל לעבור קורס נהיגה.
4. סיפורי הפוגי כאילו שנהגי מוניות מוכשרים לטפל במצבים שונים כאילו בניגוד לנהגים רגילים זה קישקוש. היסוד לקישקוש הוא קורס ”נהיגה ציבורית“[5] שנהגי מוניות חייבים לעבור כדי לקבל את הרישיון שלהם להסיע אנשים ולקבל כסף על זה. בקורס הזה לומדים מחדש תיאוריה שכל נהג בישראל עבר וכמו שלומדים בקורסי ריענון שהפכו לחובה לכל נהג חדש (דיני תעבורה, הכרה הרכב, נהיגה מונעת), לומדים אנגלית (רק לכאורה, בפועל כולנו יודעים מה רמת האנגלית של נהגי מוניות בישראל), לומדים ”עזרה ראשונה“ ויש נהגי מוניות שעברו קורסים של מד"א אבל יש גם אזרחים רגילים שעברו את זה, וקשה לי להאמין שנהגי המוניות שעברו את הקורסים האלה ואין להם שום אימונים או ניסיון מעשי אשכרה יודעים ליישם את זה בשטח, לומדים ”ידיעת הארץ“ שאני לא יודעת מה זה כולל אבל זה כנראה שם מכובס לביזבוז זמן על שומדבר כי נהגי מוניות ”יודעים את הארץ“ בערך כמו שהם יודעים אנגלית, כיבוי אש וחבלה (ראו הערתי על העזרה הראשונה), ”לימודי חברה ועבודה“ שאין לי מושג מה זה, ו“מסיעי ילדים“ שכנראה יש בזה טעם אבל לא רלוונטי לקהל היעד של ”אובר“ לפחות בינתיים גם מבחינת הנהגים שהם מתכוונים לעבוד איתם וגם מבחינת קהל הנוסעים. אם זה קריטי ויש דרישה בשוק אז "אובר" יכולים לדרוש מהנהגים שלהם לעבור קורסים דומים בהתאם לצורך.
5. סיפורי פוגי נוספים מסופרים על איכותם של נהגי המוניות כנהגים מקצועיים ומנוסים המורגלים בשירות לקוחות. כאן אני אתערב עם חוויות ותחושות סובייקטיביות שעלו לא רק אצלי אלא גם אצל רבים מהמגיבים בוידאו שבעקבותו אני כותבת את הפוסט הזה: לנהגי המוניות בישראל אין תרבות נהיגה ואין יתרון איכותי אחר או ערך מוסף כלשהו על פני כל נהג רגיל אחר בישראל – מי מאיתנו לא מכיר את נהגי המוניות שלא מתחשק להם לאסוף לקוחות רק בגלל שהמרחק קצר או שאין להם חשק לנסוע בפקקים ואז אנשים נתקעים בלי מוניות כי לאף אחד אסור להחליף את הנהגים האלה באופן חופשי, לא מוכנים להפעיל מונה וסתם זורקים מחירים מופקעים כדי לעשוק את הלקוחות השבויים, לא יודעים איפה היעד ומבקשים מהלקוח להדריך אותם (בניגוד למשל לנהגי מוניות בלונדון שכדי להחזיק ברישיונם הם מחוייבים ללמוד בע"פ את מפת הרחובות והם נבחנים עליה. מה הלאה? אולי אני גם אסביר לנהג איך לנהוג?) או שהלקוח יפעיל את הווייז אצלו (טוב שלא מבקשים גם לעשות שיחות טלפון דרכו), עושים כל מיני סיבובים מיותרים כדי לנפח את עלות הנסיעה, נוהגים בפראות ומתעסקים בזמן נהיגה באלף דברים אחרים (מי מאיתנו לא מכיר את הקטע הזה של נהגי מוניות שעסוקים בהתכתבויות בהודעות במהלך הנסיעה??) ומחזיקים מוניות מלוכלכות או מסריחות מסיגריות, בלי שיש ללקוחות שום אפשרות ריאלית ואפקטיבית לטפל בבעיות האלה. רק תעזו להעיר על משהו לנהג מונית כזה.
בהקשר לעניין כדאי לזכור שב"גט טקסי" שגם היא התקבלה בהתחלה בצורה דומה בישראל וב"אובר" יש אפשרות לדיווח קל ומהיר על נהג בעייתי, ונהג כזה ייענש על כך, אז הרמה של המוניות והנהגים גבוהה יותר – לא מרמים את הלקוחות, מתנהגים יפה ללקוחות, שומרים על מוניות נקיות, לא מפילים על הלקוח את העבודה של להבין איך נוסעים ולאן אלא מאפשרים לו נסיעה שקטה ונעימה, זמינים גם להזמנות מראש והלקוח יודע שההזמנה שלו מובטחת, וכך הלאה. נהגים טובים גם נהנים מהזרמה של הרבה יותר לקוחות והם עמוסים בעבודה. מדובר פה ברגולציה פרטית של שוק חופשי שהיא מאוד יעילה וכל הצדדים מרוויחים ממנה.
6. בכל זאת יש בעלי מספר ירוק, שחלקם גם נהגים, והם קנו את זה תוך הבטחה של המדינה לפרנסתם באמצעות הקרטל הזה אך עשו זאת מאוחר יותר מאחרים ולכן עלולים להפסיד סכומים שונים של כסף על ביטול המספר וכניסה של מתחרים כמו "אובר" לשוק. לטעמי אין בעיה שהמדינה תפצה כספית דיפרנציאלית את מי שקנה "מספר ירוק" בגלל ההבטחה של המדינה ועדיין לא החזיר את העלות שלו. כך או כך, לטעמי אין שום סיבה טובה למנוע מ"אובר" מלהכנס לשוק.
לינקים:
[/text_output][text_output]
[/text_output][text_output]
[/text_output][/vc_column][/vc_row]