יזם זריז חושב כיצד ארכב על הטרנד החדש ואצור מוצרים או שירותים נלווים לשיגעון ה"ספינר"… בירוקרט ממכון התקנים מה הוא חושב? כיצד אחסום את היבוא ואייקר את המוצרים על מנת לממן את פעילותי המיותרת.
באתר רוטר מפרסמים הודעה המסבירה היטב מה ההבדל בין יזמים המבקשים לשפר את חיינו ולהביא מוצרים בזול לבין בירוקרטים המייקרים וחוסמים את המסחר החופשי. אנו מביאים את דברי VecchiaSignora כלשונם:
"מכון התקנים במסר ליבואנים, סוכני המכס והצרכנים: מהיום הצעצוע המוכר בשם "ספינר" יחויב לעבור את מסלול האישורים המפרך.
אם יצא לכם לתהות, הכיצד זה יתכן שמסתובב לו כבר כמה שבועות להיט ענק בישראל ובעולם ואף נמכר די בחופשיות ובמחיר "נוח" לכל כיס?

אם כך ההסבר הוא פשוט, חוקי היבוא בישראל מחייבים יבואנים להעביר כל מוצר שמכון התקנים "מצא" אותו כמחייב תקן, את האישור המתאים טרם שיווקו בשוק באופן חופשי.

למרבה ההפתעה, הלהיט הענק המכונה בפי רבים "ספינר", פרץ אל חיינו במהירות די מסחררת והגיע תוך ימים ספורים לכמויות מסחריות ומשלוחים שנוחתים השכם וערב בנמל בן גוריון ואשדוד.

כאשר הגיע המוצר למסלול השחרור המוכר במכס-רשות המסים בישראל, המוצר כצפוי ללהיט הרגע, אינו מופיע באף רשימה או תקן. על כן, שוחרר בתקן (החסר תקן) "תל"ח" שמשמעו (תקן לא חל)- שכאמור ניתן לאלפי מוצרים שמכון התקנים פשוט אינו מכיר, או אינו עמד עדיין על טיבם.

חיש מהר עבדו במכון התקנים על הצעצוע המסוכן, שכן הוא מהווה סיכון לאזרחי מדינת ישראל והוחלט שמחובתם כגוף האמון על שלום הציבור בכל הקשור בתקינה, שבהחלט יהיה תקן. ואכן, כך קרה.

אז מכון התקנים קבע שאנחנו הצרכנים צריכים לשלם יותר על המוצר (כמו עוד רשימה ארוכה של מוצרים שלא מצדיקים תקן או לחלופין תשלומים של אלפי שקלים מהיבואנים וכמובן מגולגלים לצרכן הסופי) במיוחד שברוב המדינות המוביליות מבחינת תקינה, לא ראו בצעצוע "המסוכן" כדבר המצריך תקן שכזה.

על המכתב המופיע כאן, שהופץ בתפוצה לכל הנוגעים בדבר חתום מר. שחר נזרי, ראש ענף צעצועים ומוצרי תינוקות, שקבע שהחל מה-11 לחודש מאי יבוטל הפטור המדובר.

עוד מהלך מוצלח מבית מכון התקנים. ואנחנו? אנחנו נמשיך לשלם.
(או נמשיך להחזיק אצבעות שהשר בנט יעמוד בהבטחתו לשים סוף ל"חגיגה" של הגוף הזה)

מקור:
http://rotter.net/forum/scoops1/402173.shtml

עד מתי מכון התקנים
מכון התקנים הישראלי
אלי כהן – Eli Cohen
כלכלה חופשית לישראל

תגובות