"הגדלה של שכר המינימום דורשת הגדלת מיסים, מכיוון שבמגזר הציבורי ישנם רבים שמקבלים השלמת הכנסה לשכר מינימום עקב קומבינות כאלו ואחרות, למרות שהשכר שלהם גבוה בהרבה משכר המינימום.

כלומר, המימון להעלאת שכר המינימום לא יגיע רק מבעלי ההון אלא גם מכם, והכספים לא יגיעו רק לעניים אלא גם לעובדי המגזר הציבורי. במילים אחרות, העלאה משמעותית של שכר המינימום היא העברת כסף מכלל הציבור לעובדי המגזר הציבורי – ולאו דווקא לעניים מביניהם.

עובדה זו מסבירה את תמיכת ההסתדרות בנושא ואת התנגדות משרד האוצר. להסתדרות מעולם – אבל מעולם – לא היה אכפת מהעניים במדינת ישראל."
מספר דברים שחשוב להזכיר (שוב) בהקשר של שכר המינימום, שהדיון אודותיו חוזר להציף את הרשתות החברתיות בימים האחרונים:

1. תומכי שכר המינימום מנסים לייצר איזה שהוא איש קש של בעל הון מרושע ועשיר שמתנגד להעלאת שכר המינימום מתוך תאוות בצע, אבל זו שטות.

העלאת שכר המינימום לא תפגע ברווחים של בעלי ההון באופן משמעותי, מכיוון שמרבית העובדים עבורם לא מרוויחים שכר מינימום, ומכיוון שהם יכולים במקרה הגרוע ביותר לפטר עובדים שהעסקתם הפכה ללא משתלמת, או לפגוע בתנאים שלהם ולהתייעל באופן אחר (לקצץ בהטבות, לחסוך על ריהוט משרדי או על מזגן – ראו הרשומה של אסף צימרינג בנושא בקישור שבתגובות).

רווחים של בעלי הון תלויים בעיקר במידת התחרותיות בענף שלהם ופחות בעלויות הייצור כגון שכר מינימום, ומה שמעניין אותם זה למנוע תחרות. אם במקום לעסוק בתחרותיות הציבור, שר האוצר ושר הכלכלה מקשקשים על שכר המינימום, בעלי ההון יהיו מרוצים.

2. תפסיקו להציף שוב ושוב את אותן 2-3 דוגמאות למקרים שבהם שכר המינימום עלה ובמקרה, במקביל לכך, המצב הכלכלי של המדינה השתפר, האבטלה ירדה, התוצר צמח, השמש זרחה, הפרחים פרחו באחו והציפורים צייצו. יש הרבה דוגמאות נגדיות, וקורלציה איננה סיבתיות.

3. הגדלה של שכר המינימום דורשת הגדלת מיסים, מכיוון שבמגזר הציבורי ישנם רבים שמקבלים השלמת הכנסה לשכר מינימום עקב קומבינות כאלו ואחרות, למרות שהשכר שלהם גבוה בהרבה משכר המינימום:
http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3592311,00.html

כלומר, המימון להעלאת שכר המינימום לא יגיע רק מבעלי ההון אלא גם מכם, והכספים לא יגיעו רק לעניים אלא גם לעובדי המגזר הציבורי. במילים אחרות, העלאה משמעותית של שכר המינימום היא העברת כסף מכלל הציבור לעובדי המגזר הציבורי – ולאו דווקא לעניים מביניהם.

עובדה זו מסבירה את תמיכת ההסתדרות בנושא ואת התנגדות משרד האוצר. להסתדרות מעולם – אבל מעולם – לא היה אכפת מהעניים במדינת ישראל.

4. למרות כל זאת, אין לי התנגדות מיוחדת להעלאה מתונה של שכר המינימום, לאט לאט, כדי לבחון את ההשפעה על שיעורי האבטלה. לקפוץ ישר לשלושים שקלים לשעה זו שטות לא אחראית, אבל אפשר להעלות את שכר המינימום קצת ולטעון שאנחנו מעדיפים שאדם יהיה מובטל מאשר שיעבוד וירוויח פחות מ-X שקלים. אם אפשר גם לבטל את קומבינות השכר במגזר הציבורי הצמודות לכך במקביל אז זה יהיה מצויין (אבל אז תגלו לפתע שההסתדרות מתנגדת).

5. זה לא חשוב בכלל, ולא ישפיע באופן משמעותי על יוקר המחיה או כל פרמטר חשוב אחר.

שכר המינימום הוא בסך הכל עוד מסיח מתוחכם שנועד להסיט את הדיון הציבורי מנושא התחרותיות וקבוצות הלחץ שמחזיקות את הכלכלה הישראלית בביצים. חבל שכל כך הרבה אנשים עם כוונות טובות נופלים בפח.

תגובות