על רקע עיסקת הענק של מכירת מובילאיי לאינטל שכולנו מתהדרים בה, ובצדק, כעיסקה המייצגת הבעת אמון במדינת ישראל ובעיקר ביזמים המוכשרים הפועלים בה אנו קוראים לשר ישראל כץ שחש בנוח להצטרף ליזמי מובילאיי למסיבת עיתונאים משותפת בעקבות העיסקה עם אינטל ללמוד את הלקח מהפרשה ההיסטורית של "המחיקון" הממשלתי בסוף שנות ה-70. בהוראת הממשלה נאסר על קליטת שידורי צבע בישראל. זה היה יומו הגדול של האנטי-מחיקון – התקן מיוחד שהותקן במכשירי טלוויזיה צבעוניים שמטרתו הייתה לשחזר את אותות סינכרון הצבע (color burst) שהוסרו ("נמחקו") אז מאותות השידור של הטלוויזיה הישראלית. היעדרם של אותות אלו גרם לכך שבמכשירי טלוויזיה צבעוניים נצפו השידורים בשחור-לבן בלבד.
היה זה מולי אדן, אז מהנדס צעיר ולימים נשיא אינטל בישראל, שהיה אחראי להמצאה שאיפשרה לאזרחי ישראל לחמוק מהרדיפה הממשלתית. כיום מתבסם שר התחבורה וחוגג את ההצלחה של אינטל ומובילאיי בקידום שוק התחבורה תוך שהוא חוסם בפועל את אזרחי ישראל מהיכולת להנות מפירות הפיתוח.
קיראו את מאמרו של נחמיה שטרסלר וקיראו לשר ישראל כץ להפסיק את רדיפת היזמים המציעים לנו פתרונות חדשים ובמקום לזמנם לחקירות ולהטיח בהם האשמות לפעול להקלת התנאים לשילובם בשוק הישראלי.
רק כך נהפוך את מדינת ישראל ראוייה לאמון שניתן בה מצד אחד ונאפשר לאזרחיה להנות מהפיתוחים של יזמיה מצד שני.
לפניכם מאמרו של נחמיה שטרסלר: "המחיקון של ישראל כץ"
פעם, בסוף שנות ה–70, החל הציבור לרכוש מקלטי טלוויזיה צבעוניים. הממשלה, שרצתה למנוע זאת, טענה שמדובר ב"מוצר מותרות", והורתה לרשות השידור למחוק את הצבע משידורי הטלוויזיה ולהמשיך לשדר רק בשחור־לבן — אף על פי שהעולם כולו כבר עבר מזמן לצבע.
"המחיקון" נהפך מאז לדוגמה מובהקת למעורבות מיותרת, חסרת תבונה, של הממשלה נגד הקידמה. מהנדסי אלקטרוניקה הגיבו בפיתוח התקן מיוחד, שנקרא "אנטי־מחיקון", כדי שבכל זאת נוכל לראות שידורים בצבע, עד שלבסוף נכנעה הממשלה וביטלה את "המחיקון".
היום יש לנו שר תחבורה שפועל בדיוק באותה דרך חסרת תבונה של מלחמה בקידמה ובחדשנות. הוא נאבק בחברת אובר, שמספקת אפליקציה לשירותי הסעות פרטיות, אף שמדובר בפתרון אלגנטי לבעיית הפקקים — בלי השקעה של גרוש מטעם המדינה. ישראל כץ נלחם באובר כבר שנים, והשבוע הוא איים עליה בתביעה פלילית, למרות שהיא פועלת בהצלחה ב–75 מדינות בעולם. כץ רוצה להשאיר אותנו בפיגור, בדיוק כמו בשנות ה–70 עם המחיקון. והכל עקב חשבונות פוליטיים קטנים של מי שמעדיף את טובתו הפוליטית על פני טובת אזרחי המדינה.
מחדל התחבורה הציבורית הוא המחדל האזרחי הכי גדול שלנו. בתחום זה אנחנו נמצאים בפיגור עצום מול המערב. אין אצלנו מערך רכבות ראוי לשמו, אין רכבות תחתיות והשירות שאנו מקבלים מאגד ודן הוא למטה מכל ביקורת. כתוצאה מכך הציבור נאלץ לרכוש עוד ועוד מכוניות פרטיות. ב—2016 נרכשו 287 אלף כלי רכב חדשים, שיא שכנראה יישבר השנה. מספרם הגדול של כלי הרכב למול התשתיות הנחשלות, גורם לכך שבעל רכב עומד בפקקים שעה וחצי ביום בממוצע. בעוד 10 שנים הוא יעמוד שלוש שעות. הנזק שגורמים הפקקים למשק עומד היום על כ–25 מיליארד שקל בשנה. בעוד 10 שנים הוא יעמוד על 50 מיליארד — לא כולל העצבים המרוטים. בנוסף, העובדה שאין תחבורה ציבורית בשבת פוגעת בשכבות החלשות.
למזלנו, אובר לא הרימה ידיים ולמרות האיסורים של כץ החלה להפעיל שירות ניסיוני בתל אביב, שמאפשר לנהגים פרטיים להסיע נוסעים בתשלום בשעות הלילה בסופי שבוע. זה בעצם פתרון בעל אופי חברתי, כי הוא מסייע לכל מי שאין להם רכב פרטי, והם אינם רוצים להיתקע בבית בסופי שבוע. אלא שכץ מאיים על אובר בתביעה פלילית. מבחינתו גם הניסיון הקטן הזה הוא הפרת חוק. וכדי להשמיץ את החברה, משרד התחבורה מפיץ סיפורים על רווחים לא מדווחים שעושים נהגי אובר. נו באמת, משרד התחבורה נהפך גם לרשות המסים?
כץ נוהג כך עקב הלחץ שמפעילים נהגי המוניות, החוששים שכניסתה של אובר תוביל לירידה בתעריפים שלהם. אלפים מהם התפקדו לליכוד, ולכץ חשובה יותר הצבעתם בעדו בפריימריס הבאים מאשר 8.5 מיליון אזרחי המדינה. עם זאת, ברור שצריך לפצות את נהגי המוניות שרכשו רישיון, ולכך יש פתרונות שמציעים האוצר ואובר. מה היינו אומרים אם שר התקשורת היה רוצה להגן על עיתונים ועיתונאים (כדי להשיג עיתונות מפרגנת), והיה אוסר על כניסת פייסבוק וגוגל לארץ כדי למנוע תחרות על מחירי מודעות הפרסום?
כץ אוהב לספר שהוא בעד תחרות, ושהוא זה שקידם את השמים הפתוחים, התחרות בנמלים והרפורמה ברכבת. אבל בסוף הוא ייזכר כמי שנלחם בקידמה בעזרת "מחיקון". הוא מאיים על אובר בתביעה פלילית, וכך מונע הוזלת מחירים ואת שיפור השירות לאזרח.
בשורה התחתונה, כץ מחמיר את בעיית הצפיפות והפקקים כאשר הוא נלחם באובר ובחדשנות. לכן יירשם בתולדות ישראל כשר תחבורה כושל.
ישראל כץ
Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו
Amir Ohana – אמיר אוחנה
Sharren Haskel שרן השכל
עמוד נהגי UBER ישראל
Moovit
Waze Carpool IL
Uber