cows-in-love.jpg

מאז שגורו הטבעונות, גארי יורופסקי, נכנס לשיח הציבורי, נושא הטבעונות כשלעצמו נדחק לשוליים. הכוכב החדש הוא נושא הדרך שבה נוהגים לשווק את הטבעונות. הדרך של יורובסקי נחשבת לקיצונית שבהן.

נתחיל בגילוי הנאות. אינני טבעונית ואני ממש לא נגד הטבעונות. אני חושבת שאלו אשר בחרו באורח החיים הטבעוני, הם אנשים אמיצים מאוד שויתרו על משהו שאנחנו מאוד אוהבים, למען רווחת בעלי חיים.

הלוואי שכל העולם היה עובר לצמחונות ולטבעונות, כדי למנוע ככל הניתן סבל של בעלי חיים. אין ספק שאכילת בשר, כמו הצומח, היה בעבר המאוד רחוק תנאי הכרחי לקיומנו (מי שיגיד שבטבע שלנו מעולם לא נועדנו לאכול בשר, פשוט טועה או נסחף אחרי התעמולה הטבעונית). היום כבר לא הכרחי לאכול בשר כי המהפכה הטכנולוגית מאפשרת לנו למצוא תחליפים שאינם כרוכים בכל כך הרבה סבל.

כדי לשכנע את האנושות לשנות את הרגלי המזון שאנו כה קשורים אליהם, יהיה צורך לעבור שינוי תודעתי. אך לא מספיק בחינוך והסברה, יש צורך בנוחות.  יש צורך באלטרנטיבות נוחות, נגישות ושוות בכל כיס. אוכל טבעוני צריך להיות קל להשגה בכל סופר בקריית גת, קצרין ואשדוד מבלי שיהיה צורך בהכרח לבשל כל יום.

בואו נודה בזה, עם כל הרצון הטוב, בני אדם לא ישקיעו יותר מדי כדי לצאת מאזור הנוחות שלהם. רובנו נמשיך לאכול המבורגר כי זה טעים לנו, ולכל היותר נביע צער על הפרה המסכנה שחייה הוקרבו, וזאת תוך נגיסה עסיסית בה עם רוטב ולחמנייה בעונג רב.

טבעונים שהחליטו לשכנע את סביבתם להפוך לטבעונים נוקטים בשיטות תעמולה שונות. ומתי זה חכם להשתמש בתעמולה כזו ולא אחרת? על דרך יצירת האלטרנטיבה ולא על ידי שימוש ברטוריקה מתלהמת, כפייה ואלימות.

אני מכירה באזור מגוריי מסעדות שמציעות תפריט טבעוני. ככל שהתפריט יהיה אטרקטיבי יותר, הסבירות שאעבור לתזונה טבעונית על בסיס יומיומי יהיה גבוה יותר. הרשת "פיס אוף קייק" למשל, מציעה קינוחים ומעדנים טבעונים טעימים מאוד. הרשת, שצוברת יותר ויותר פופולאריות, מחזקת את הסיכוי להגדיל את הקהל שלה בזכות הפנייה שלה לאוכלוסיה הטבעונית ואף לקהל הרחב. ככל שיותר ויותר בעלי עסקים יצרו אלטרנטיבות לצרכנים, הם גם יחזקו את עצמם, וגם יעודדו יותר ויותר אנשים לעבור לטבעונות מבלי לצאת מאזור הנוחות שלהם.  אורחי  המסעדות צריכים לדרוש תפריט מסוים כדי שמסעדות יספקו זאת, אך כדי לקחת צעד אחד קדימה, מסעדות יכולות לתת ערך מוסף על ידי מתן אלטרנטיבות טבעוניות, ובכך בעצם לעודד את המתחרים לעשות דבר דומה. כלומר, זהו משחק דו כיווני– גם סיפוק דרישת הקהל וגם יוזמה.

ככל שיקבלו את העובדה שאנשים יודעים שהפרה שלהם לא צמחה על העצים ולא הקריבה את חייה מרצונה החופשי כמו בסדרת הספרים הקלאסית "מדריך לטרמפיסט לגלקסיה", ואנשים יודעים שהפרה לא נותנת חלב מבלי להיות מעוברת כל הזמן, והם גם יודעים שמן הסתם הפרה גם לא עשתה אהבה עם הפר שהיא מאוהבת בו כדי להתעבר. צריך להיות ממש ממש תמים כדי לחשוב שהמזון שלנו אינו מגיע ממקום של סבל.

כדי להפוך את העובדות האלו ליותר נסבלות, אנו אוטמים את אוזנינו ומכסים את עינינו. חלקנו מספרים סיפורים לעצמנו שהחוואי הזה עיסה את הפרה וגידל אותה באושר, חלקנו נכנסים להלך רוח של "לא אכפת לי, טעים לי".  זה לא משנה מה הסיבה, הנקודה המרכזית היא שלא ניתן להילחם במנהג עתיק היומין של אכילת בשר באמצעות כפייה או  תעמולה מתלהמת שפעמים רבות גולשת לאלימות מילולית ופיזית. שיווק הטבעונות באופן אפקטיבי יהיה חייב לכלול הבנה וחמלה לחולשות המין האנושי.

פעם הותקפת מילולית על ידי טבעוני אקטיביסט מאזור דיזינגוף סנטר. לאחר שהסברתי לו שאני מאמינה שהפתרון צריך לבוא מהתעשייה עצמה על ידי ביטול הרגולציות והסובסידיות הממשלתיות, דבר שיעודד הקמת משקים חקלאים אלטרנטיביים, הוא הטיח בפני שאני רוצחת. הוא לא היה מוכן לתת לי לדבר ולהסביר את עמדתי כי זה לא היה הגיוני בעיניו שאעשה בחירה מושכלת לאכול בשר מתוך ידיעה שאני לוקחת יד במה שנראה בעיניו כרצח בעלי חיים. מפה לשם, הוא קילל אותי אפילו לאחר כשכבר עזבתי את המקום והמשכתי ללכת. לא רק שהוא גרם לי להתרחק מתפיסת עולמו, אלא שהוא עשה נזק לעצמו ולמסר הטבעוני שרצה להעביר. כאשר עוברי אורח בסביבה הביטו במשוגע שצועק אל בחורה "רוצחת". בגללו עוד ועוד אנשים באותו הרגע השתכנעו שטבעונות היא "כת של מטורללים".

אני תוהה, כשמישהו קורא לך "רוצח", האם זה יגרום לך לנטוש את ההמבורגר שבידך? כשגורו טבעונות, כריזמטי ככל שיהיה, תוקף אדם בגלל שלבש מעיל עור ומאחל לילדיו אונס, האם זהו מהלך נבון שיגרום לאותו האדם להפסיק ללבוש את אותו המעיל או לכל קוראי הידיעה בנושא לחשוב שהתקרית הזו היא סיבה טובה למעבר למלתחה נטולת עור?

באופן אישי אינני קונה פרוות ועור לעולם. יש לי רק מעיל עור אחד שקניתי לפני כ12 שנה ומאז לא קניתי יותר עור. אני חושבת שבימינו אין צורך להרוג חייה בשביל לגוון את המלתחה כי יש כל כך הרבה בגדים אחרים שלא עשויים מעור. אני גם לא צריכה לצאת מאזור הנוחות שלי בשביל זה. זה נורא פשוט לי!

המעצבת רוני קנטור מייצרת נעליים דמוי עור ומצליחה לעצב נעליים אטרקטיביות תוך שמירה על איכות מרבית. בזכות הפיכתה למותג מצליח היא מרוויחה כפול: גם מצליחה להגדיל את הקהל שלה בכך שהיא מושכת נשים שלא מעוניינות לקנות נעלי עור וגם מעודדת את הצרכנים לעבור להנעלה נטולת עור. ככל שיותר  מותגים יצליחו לייצר נעליים איכותיים ועמידים בגשם, מבלי להקריב את חייה של חיה כלשהו, כך הם יעודדו את הצרכנים להעדיף את רווחת בעלי החיים מבלי לנקוט במאמץ מיוחד.

אני מודה שגארי יורופסקי אכן הצליח למשוך לא מעט אנשים לדרך הטבעונות בזכות הכריזמה שלו ובזכות היכולת שלו לנגן על רגשות האשם שלהם. אכן יש טבעונים לא מעטים שבחרו בדרך זו לאחר שמישהו הציב מולם מראה קשה ואכזרית ביותר על הדרך בה תעשיית המזון מתעללת בבעלי החיים. אך על כל אדם שגארי יורופסקי הצליח לשכנע, יש עוד מאה, אם לא אלף, אנשים שהוא הצליח להרתיע. לא רק שאנשים חושבים שמדובר באדם קיצוני ואף טרוריסט, אלא הוא גם הוציא שם רע לכלל אוכלוסיית הטבעונים ובכך מרחיק את האוכלוסייה הכללית מטבעונות. עד היום טבעונים נחשבים למיעוט ונחלת חלקם של "שמאלנים – יפי נפש – רגישים – רוחניקים" וכיוצא באלו. הנזק התדמיתי שנגרם לטבעוני ממוצע (ולעיתים אפילו לצמחונים) הוא עצום בעיניי.  כשאוכל בשר ממוצע פוגש טבעוני הוא נע בחוסר נוחות וחש שהשני חושב שהוא חלאת המין האנושי, גם אם הדבר לא נאמר במפורש.

טבעונות כמוצר אידיאולוגי צריך להימכר היטב לאוכלוסייה הרחבה. האם כפייה של מוצר כלשהו או תעמולה אלימה עבדה אי פעם?

יש לעטוף ולארוז את הטבעונות או הצמחונות בעטיפה יפה,  נוחה לשימוש ובעיקר מגוונת. יחד עם המגוון הרב של המזונות, הבגדים והמוצרים בכלל, הזמינים בכל מקום, כולל בפריפריה, אפשר להגיש מוצר טוב שאינו מחייב עבר של סבל ומוות. אין סיבה שהצרכנים לא יעדיפו במוצר אחד, לא פחות טוב, ממוצר אחר רק כי הערך המוסף שלו זה שאין בו חומרים מן החי. צריך לדעת איך למתג את המוצר. בתור התחלה, לשנות את התפיסה שפרווה ועור נחשבים ל"איכותיים ויוקרתיים" .

השוק החופשי נשלט על ידי הצרכנים (לשם הבהרה, הכלכלה הישראלית בימינו היא לא ממש שוק חופשי וזאת מגבלה שראוי לדון עליה בנפרד). מפעל או עסק חכם ידע להתאים את עצמו לשוק. אם אתה רוצה לחולל שינוי בתחום הטבעונות, עלייך להיות קודם כל השינוי עצמו ואז לגרום לעצמך להצליח דיו כדי לשמש דוגמא לאחרים. בדומה לרוני קנטור, ששיווקה את החנות שלה כמותג מדליק, אופנתי ובעל ערכים. ככל שאנשים יעריצו אותך ואת הדרך שלך, כך יותר ויותר אנשים ירצו להיות כמוך. ככל שהסיפור שאתה מספר נוח וסקסי יותר לאחרים, כך יגבר הסיכוי שתסחף אנשים אחרייך. ככל שהמוצר שלך אטרקטיבי יותר, יותר אנשים יזנחו תאוות הבשר מתוך הבנה שפשוט… אין צורך.

 

לא בכוח. לא באלימות. לא בכפייה. לא בדמגוגיה. אלא בפיתוי. 

תגובות