חברי הקואופרטיב באגד לא מסתפקים ב10 מיליארד שקל שאגד קיבלה על חשבון משלמי המיסים והם רוצים עוד. בגלל שאין תחרות אמיתית בשוק התחבורה הציבורית ולאגד מובטחת בלעדיות על קווים רבים בכל רחבי הארץ, הם כנראה יקבלו את מבוקשם ע"י איומים בשביתה. ההסתדרות (עליה תמיד אפשר לסמוך שתעזור לאינטרסים מיוחדים על חשבון רוב האזרחים) הבטיחה שתגבה את השביתה.
הגיע הזמן לתחבורה ציבורית חופשית לגמרי. על הממשלה להפסיק להתערב בלוחות זמנים ובמסלולי האוטובוסים. להפסיק להבטיח מונופול לחברות מסוימות על קווים, ולהפסיק לסבסד את את מפעילי התחבורה הציבורית. במצב הקיים היום, שבו כל ההתנהלות נקבעת ע"י הממשלה ועיקר המימון מגיע מהממשלה, מדובר פשוט במיקור חוץ של שירות ממשלתי באיצטלה של שוק חופשי.
ה-10 מיליארד שאגד קיבלה בסבסודים בשנים האחרונות הגיעו כתוצאה מהסכמים בעייתיים שספגו ביקורת קשה ממבקר המדינה. כל הרציונל לסבסודים ולפיצויים לאגד הוא בעייתי, בלשון המעטה. לא ברור מדוע חברה אמורה לקבל פיצוי על כך שהמדינה כבר לא מסייעת לה לחמוס את האזרחים ע"י כפיית מונופול איזורי.
מי שיטען שנהגי אגד הם קשי יום והם צריכים את הכסף, כדאי שיידע שהכסף לא מגיע לנהגים השכירים מדור ב' שעובדים בשכר נמוך יחסית. הכסף הגדול הולך לאקזיטים של בעלי המניות בקואופרטיב ולנהגי דור א', שבורחים מהחברה הכושלת שלא יכולה להתקיים ללא סבסודים שנכפים על האזרחים.
דו"ח המבקר: http://www.mevaker.gov.il/he/Reports/Report_113/134c7743-9678-423b-b879-3c5e0f70ca3a/123-egged.pdf?AspxAutoDetectCookieSupport=1
כתבה על השערוריה בדה-מרקר:
http://www.themarker.com/dynamo/1.3090143
ישראל כץ
משה כחלון
תודה לאקדמיה לימין