והנה שוב אנו נקלעים לויכוח דתי-תרבותי בין מגזרים שונים הנאבקים דרך כוחו הבלתי מוגבל של השלטון על חיינו, והפעם, עבודות שיפוץ הרכבת בשבת.
משבר זה אינו קשור לאיזו מפלגה בשלטון ולא נראה שנסיון להרכיב מחדש את הפאזל הפוליטי יוביל לתוצאות טובות יותר. מה שנדרש הוא טיפול שורש ושינוי המצב בו יש לממשלה ולשריה יכולת לסגור ולפתוח עסקים ושירותים על פי גחמה ואילוצי שרידות פוליטיים.
השערוריה הנוכחית בה מושבתים שירותי הרכבת החיוניים בשל איסור ביצוע עבודות בשבת ממחישה את המצב בו נמצא שירות המנוהל על ידי הממשל והופך לכלי התעמרות בחוליה החלשה ביותר – הציבור השבוי בישראל.
הפתרון למצב הינו פתיחת השוק לאספקת שירותי תחבורה פרטיים, הפרדת הדת מהפוליטיקה והסרת חוקים האוסרים באופן גורף וארצי על עבודה והפעלת עסקים בשבת.
פתיחת שוק התחבורה וביטול הסובסידיה הכולל בתוכו הפרטה נכונה של הרכבות על ידי הנפקתה בבורסה של מניות החברה לציבור, ביטול המכסות היוצרות קרטל בענף המוניות והכנסת שירותי תחבורה שיתופיים וביטול הרגולציה של משרד התחבורה המונע מחברות האוטובוסים להתחרות אחת בשניה ברוב איזורי הארץ יוביל לכך שכל אחד יבחר אם להשתמש בתחבורה או לא בהתאם לצרכיו ואמונותיו ונסיים את המאבק המתמיד של כיפוף הידים בו כל הצדדים מפסידים.
איך הפרטת רכבות מוצלחת נראית?
עיתונאית ה-סי.אן.אן יוצאת לנסיעה ברכבת שמעוררת קנאה בכל רחבי העולם – הרכבת בבעלות חברה פרטית במדינת הונג קונג, שבה גרים רק 7.1 מיליון איש, ומסיעה 1.6 מיליארד נוסעים בשנה. חברת הרכבת הפרטית מרוויחה 2$ מיליארד דולר בשנה (רווח, לא מחזור), מגיעה בזמן 99.9% מהזמן, ועלות נסיעה ממוצעת של 1$ לנסיעה… (1)
האטלנטיק: מערכת הרכבות הפרטית של הונג קונג היא הסטנדרט הבינלאומי למדידה והשוואה של יעילות ואיכות הרכבות. רווחי תשלום הנוסעים הם 185% מעלות התפעול – זה אחוז שאף מדינה בעולם לא מסוגלת לחלום עליו. המדינה היחידה שמתקרב היא סינגפור, עם 125% … (2)
מורי אמיתי, "נער אוצר" לשעבר: "עם מסורת של תחרות מול החברות הממשלתיות ותוך ביצוע מהלך הפרטה מוצלח ואף ידידותי לעובדים, מתקיימת ביפן כיום אחת ממערכות התחבורה הציבורית היעילות בעולם". (3)
1-
http://edition.cnn.com/2015/03/29/travel/hong-kong-mtr-success-story/
2-
http://www.theatlantic.com/china/archive/2013/09/the-unique-genius-of-hong-kongs-public-transportation-system/279528/
3-
http://mida.org.il/2013/08/12/%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%9B%D7%91%D7%AA-%D7%91%D7%99%D7%A4%D7%9F-%D7%96%D7%94-%D7%9E%D7%A6%D7%9C%D7%99%D7%97/